Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flere i toget - men hvordan (Trafikpolitik)

af Frank Poulsen, 19/12 2018, 17:49 (1926 dage siden) @ ventrikel

Helt enig... Det er jo banens force at den kommer nemt ind i centrum! Mange går og cykler jo til stationerne. Kan godt være du måske får nogle bilister over i toget, men du mister i stedet en masse andre hvis du lukker de oprindelige stationer!

Her er vi så ikke enige. De færreste bilister vil ud og gå 5-10 min for at komme til en station. Og skal du ud og cykle i dårligt vejr - ja så vælger man sikkert bilen. Og da byerne jeg tænker på - Næstved / Holbæk / Slagelse / Sorø er så store at man for at komme til stationen enten skal tage en bus eller kører i bil - ja så er det altså bedre at placere stationen ved et sted hvor en omfartsvej og jernbane mødes hvis vi virkelig skal have fat i bilisterne.

Jamen du misser min pointe! Nej du får ikke billister til at gå 5-10 min for at komme til en station. Men alle dem der I DAG allerede nu går og cykler til stationen, dem taber du for at vinde nogle bilister i stedet! Og der er altså trods alt også virksomheder og arbejdspladser nær byernes centrum... Det er jo ikke alle der kun skal til KBH... Der findes også folk der stiger af i Næstved, Slagelse, læser og studerer osv osv osv osv. Skal de nu smides af uden for byen?

Udnyt i stedet de stationer der er i dag til at blive bedre pendlerstationer, også for bilister. Eksempelvis anser jeg Tureby station som et rigtig godt udgangspunkt! Smid ramper som her tegnet, byg flere p-pladser, og lad folk syd fra motorvejen nemt komme ind og skifte til toget som går via Køge og den nye bane til Kbh... Så skifter man før sammenfletningen i Køge. Motorvejen går i stå ved Herfølge/Lellinge hver morgen... Derfor nytter det ikke først at lave et stort park and ride anlæg der. Det nytter ikke for dem der kommer syd fra hvert fald. Og ja der er en afkørsel et par km længere nordpå, men skal man først til at køre tilbage og længere væk fra motorvej så dur det ikke. Så kan man sige, hvad er billigst... At flytte stationen op til den afkørsel? (og misse dem der bor i Tureby, som på kortet hedder Alkestrup, for at gøre forvirringen total), eller at lave ramper sydgående. Er jo kun behov sydgående.

Byer som Tureby & Algestrup er i min optik i dag for små til at toget skal stoppe her!
Tager vi Sydbanen burde der for at få hurtige tog til København nok kun være stop i Nykøbing F. / Vordingborg / Næstved / Ringsted og enten i Køge via den nye Ringstedbane eller ved en ny station mellem Borup og Viby S. samt Roskilde og så direkte til Ny Ellebjerg.
Dermed ville man få enkelte stop - høj hastighed og kort transporttid. Skal du alligevel starte bilen kan du sagtens køre 10-15 km for at komme til en station med hurtige tog.

Ja, Tureby er måske en for lille station at standse ved! Enig. Men du vil i stedet lave stationer andre steder? Hvorfor ikke udnytte den der er allerede er der... I stedet for at nedlægge den og anlægge en ny?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak