Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flere i toget - men hvordan (Trafikpolitik)

af mpp, 19/12 2018, 18:53 (1952 dage siden) @ ventrikel

Toget vinder når det er let. Biler vinder når det er lettest. Det sagt er jo de færreste der KUN bruger det ene eller det andet. De fleste bilister bruger jo en gang imellem toget når det passer for dem og de fleste der pendler med tog har jo også brug for en bil fra tid til anden (enten deres egen eller en de låner).

Det sagt er der dog en asymmetri i konkurrencen i og med at en bil for mange menneskers vedkommende kan løse 98% af deres transportbehov (også i byerne) mens man uden bil vælger mellem bus, tog, gå, egen cykel, delecykel og så også taxa, delebil, lånebil eller man får et lift. Når jeg skal ud et sted hvor jeg ikke kan komme til med cykel/tog er det jo helt naturligt at jeg prøver at se om jeg kan få et lift et sted. At kombinere bil og tog giver dårlig mening, da bilen i sjældent bliver kombineret med andet mens toget oftest bliver kombineret med noget andet.

En anden ting er at man jo kan se på de park-and-ride anlæg der allerede eksisterer, f.x. ved Kildedal station – på alle måder er det topmoderne og efter alle kunstens regler, men det er også den eneste s-togsstation der kun bliver betjent 3 gange hver vej i timen. Havde modellen været mega smart ville den vel have 6 afgange i timen hver vej som de øvrige s-togsstationer. Man kan også sætte bilen på Høje Taastrup, men der ender man tit med at skulle gå 10 minutter for at nå hen til stationen, og der er ikke noget andet der ligger i nærheden.


Skal man drage inspiration fra Holland skulle man hellere se på deres cykelparkering – man kan få meget mere cykelparkering for pengene end bilparkering og det er et totalt rod ved de fleste stationer. Derudover skal man gøre som nu – bygge til hvor der er trængsel og arbejde for at få pålideligheden og kvaliteten op. Derudover er Danmark langt bagefter vores nabolande med miljøzoner og betalingsringe, så det vil også være et udemærket sted at starte (i hvert fald for trængslen i byen).

Der vil altid være nogle der aldrig kunne tænke sig at købe en bil og nogle der aldrig kunne leve uden en bil. De fleste lander et sted midt imellem og der bliver tit netop bygget med håbet om at man kan få nogle af dem til at skifte.

Skulle man virkelig gøre noget frækt skulle man afkræve bilejere et beløb (100/200 kr om måneden) der så bliver sat ind på deres rejsekort. Bruger de i forvejen offentlig transport, er det bare en krøllet detalje omkring betalingen. Bruger de ikke offentlig transport i forvejen er der nok mange der finder ud af hvor det nærmeste busstop er og hvornår togene går, så pengene ikke går til spilde.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak