Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flere i toget - men hvordan (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 19/12 2018, 23:42 (1926 dage siden) @ ventrikel

Du kan ikke gøre noget værre end at flytte stationerne ud af byen. Det er rigtigt, at der bør ses på adgangen til togene via bil, men ikke ved at ødelægge banens helt store fordel. Når man ved Aarhus er i gang med at genåbne flere stationer hænger det utvivlsomt sammen med byudviklingen omkring stationen. Bruuns galleri med over 10 millioner besøgende om året og mere end 1000 arbejdspladser er bare en del af det. Vi taler boliger/arbejdspladser/kunder/besøgende i millionvis i gåafstand fra stationen.

Nu taler jeg jo kun om at få pendlere fra oplandet ind til de 4 største bycentre i DK.


Jeg tror, du voldsomt undervurderer potentialet i stationsnær byudvikling. Du vil tilsyneladende sprede ting. Sorry men det er dybt tåbeligt. Det er den tankegang fra 60-70 erne vi stadig lider under. Først var bilen en ny ekstra mulighed for at komme rundt. Så begyndte man at sprede ting, så der var bedre plads til biler og parkering, men så var bilen ikke længere en mulighed, nu var den tvungen. Flere begynder at køre, fremkommeligheden falder. Osv.

Der er blot ikke P-pladser til disse flere tusinder bilister som vi skulle have over i toget! Og skal vi have alle disse biler ind i centrum af de mellemstore provinsbyer?


I øvrigt er det slet ikke et valg. Nu kommer Køge nord som decideret pendler-station og i Aarhus kunne man måske overveje at udvikle viby J på samme måde. Der er ingen grund til at flytte en station, når man bare kan indlægge et ekstra stop

Er man først nået til Køge Nord så fortsætter man nok resten af vejen!
I min optik har man primært valgt at placere denne station p.gr.a. "supersygehuset" i Køge. Blot har man som altid med nye sygehuse valgt at placere det pænt langt fra jernbanestationen.
Havde region Sjælland holdt fast i den plan med et supersygehus i Ringsted og havde man placeret det ved Kærhave - så kunne stationen havde været forhallen til supersygehuset. Men det er typisk dansk - vi tænker sjældent i helheder og de store linier - nej småborgerligheden længe leve.

Vil man virkelig fortsætte i bil fra Køge Nord, hvis toget kan køre til Ny ellebjerg på 13 minutter og det tager 45 min i bil? Og der givetvis også venter road pricing og parkrringsrestriktioner. Og med metro fra både Ny Elbj og Kbh H? Næppe.
Du efterlyser stationer uden for byen til biler. Når der så kommer en, mener du at bilisterne ikke vil forlade bilen.

Jeg ved ikke hvad du præcis mener med de " mellemstore provinsbyer" men uanset hvad skal man ikke flytte stationer ud og genere det store flertal, der kommer til og fra stationer uden bil. Og selv ift din egen argumentation giver det jo ikke mening. Det man kan diskutere er ekstra stationer udenfor byerne eller i en nærliggende lille by, der kan bruges af bilister. Som det fx sker med skanderborg for bilister fra Aarhus


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak