Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Omløb og oprangeringsændring på Århus H (Trafikpolitik)

af Rørvig Station, 20/12 2018, 20:02 (1946 dage siden) @ Peter Linaa

Ved Aarhus skulle det være nemt, man kan jo bruge den løsning som der bruges andre steder i Europa med sækbanegårde.
Nemlig at have et lok (1) holdende klart, så når toget er kørt til perron kører det nye lok (1) frem til 'bagenden' af toget.
Det lok (2) der kom med toget kobler fra og toget afgår med det nye lok (1).
Derefter kører lok 2 ud til sporet hvor lok 1 holdt før og afventer næste tog.

Derved kan man 'løbe om' meget hurtigt og man binder kun et lok på hver sækbanegård.


Den "operation" kan gøres på 6 minutter. Det var sådan det blev gjort, da IC-tog var lok+vogne, og det blev klaret på de nævnte 6 minutter.

Foregik det ikke på Århus H som regel sådan: Det ankommende togs loko blev koblet fra, og et nyt sat på i forenden? Eller husker jeg galt?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted

Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak