Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flere i toget - men hvordan (Trafikpolitik)

af mikedk2100, 21/12 2018, 09:24 (1952 dage siden) @ ThomasTT

Jo det er det egentlig, fordi det er sådan set ret ligegyldigt med dem, der lige præcis arbejder helt forkert ift stationer, og som har gratis parkering osv. Jeg forstår virkelig ikke, hvorfor så mange bliver ved med den vinkel. Med metro og andet fra både Ny El og Kbh H kan der ikke være tvivl om, at rigtig mange får betydeligt nemmere adgang til deres endelige destination, og med den ny bane kan der heller ikke være tvivl om, at det bliver betydeligt hurtigere at komme ind til byen.

Det er en dobbeleffekt, der venter lige rundt om hjørnet:
- markant hurtigere tog
- markant langsommere biler

Og så et hattrick med metro til begge ankomstdestinationer

Vi er ikke enige, hvad vi heller ikke skal være. Bilister er rigtig svære at lokke ud af bilen og over i toget, og jeg tror, at der skal langt mere til end bare at spare 15 min (eller noget i den stil), før bilisten opgiver deres køretøj, der kører direkte fra A til B uden de skal udenfor bilen. Og det er derfor den vinkel er vigtig. De vil hellere køre før/efter myldretiden eller benytte sig af hjemmearbejde, end at skulle skifte 2-3 gange, for så alligevel at skulle gå 400 meter fra Metrostation til job, sådan groft sagt.

Og hvor mange af dem der sidder i kø på Køge Bugt motorvejen skal alligevel videre ad Ring 3 til arbejdspladser i yderkanten af hovedstadsområdet (Ballerup, Glostrup, Lyngby osv).

Det er klart, at nogen nok vil skifte bilen ud med toget, men eksplosionen i antallet af biler viser jo tydeligt, at folk hellere vil sidde i kø på motorvejen end køre med toget. Ja antallet af passagerer i den kollektive trafik er ligefrem stagneret, hvis ikke faldet.

Jeg tror heller ikke vi skal undervurdere, at jernbanen og den kollektive trafik i Danmark har et rigtig dårligt image. Det tager mange år at rette op på det. Men vi får jo se om 15-20 år, hvem der fik ret ;)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak