Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

4. spor - Flere i toget - men hvordan (Trafikpolitik)

af steenth, 21/12 2018, 15:44 (1925 dage siden) @ ventrikel

Mange har sikkert set TV2 nyhederne og også nogle de af de regionale TV2-udsendelser omkring den tiltagende trængsel på motorvejene – primært mod København & Århus.
Pendlere som kører 80-120 km til og fra arbejde.

Hvorfor tager de ikke toget? Og kan man få dem til at tage toget?
Jeg har også argumenteret for at man skulle udvide sporkapaciteten ved at anlægge – efter Hollandsk forbillede – 2 ekstra spor ved siden af nuværende fra Roskilde og formentlig helt til Århus. Hvorfor? Simpelthen fordi hurtige tog og hyppigere afgange er en forudsætning for at få bilisterne som pendler dagligt over i toget. Samtidig ville det skabe plads til flere godstog.

Det er ikke antal afgang alene, men det samlet rejsetid, som betyder noget.

Jeg har tjekket Holland. Jeg kan kun få øje på 3 strækninger, som har 4. spor imellem byer (ud over ved nogle af de større stationer, samt strækningen syd for Amesterdam). Amsterdam-Utrecht, Utrecht-Gouda (der mangler et stort stykke indtil Gouda) og Leiden-Dordrecht med et stor hul imellem Delft og Rotterdam. Hullerne skulle blive lukket af åre. Men det er strækninger med mindst 10 tog i timen med et stor befolkningsgrundlag - Der bor ca. 6-8 mio indbyggere i området. Hvis man skal sammenligne med Danmark, så har Høje Taastrup-Klampenborg S-tog på de 2 af 4 spor. Holland har ikke S-tog som hos. Alt pendlertrafik imellem byerne er med alm. tog. De har et stor behov for kapacitet på de strækninger - der for har de 4 spor - eller får det på hele strækningen.

Spørgsmål er hvad er bedst. Hvis København-Ringsted bliver overbelastet, så ser jeg en bane i ring 5 arealet med en tunnel ved Helsingør-Helsingborg som en god aflastning, hvor godstog kan sendes der hen.

Men hvad kan man ellers gøre for at få flyttet bilister over i togene?

Men jeg synes det er bedre at gøre noget ved rejsetiden til fx Ballerup, Herlev og Glostrup, hvor der er stor indpendling. For selv med køer er bilen hurtigere end kollektiv trafik.

Gjorde man det samtidigt meget dyrere at parkere i disse byer, fjernede befordringsfradraget såfremt man boede max 15 km fra sådanne stationer og gjorde kørsel med bus / S-tog / Letbane og Metro gratis i de nævnte byer – mon man så ikke kunne få flyttet bilisterne over i toget?

Men det kræver at vi får udbygget kapaciteten på jernbanen med såvel spor, hurtigere tog og flere spor.

Min erfaring i sidste ende er tid, som er vigtigst for folk. Hvis folk tjener nok, kommer økonomi for transport i anden række. Folk er villig til at betale for en bil, selvom det for mange bedst kan betale sig at bruge kollektiv transport.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne



Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak