Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

4. spor - Flere i toget - men hvordan (Trafikpolitik)

af tgpedersen, 21/12 2018, 16:02 (1952 dage siden) @ steenth

Mange har sikkert set TV2 nyhederne og også nogle de af de regionale TV2-udsendelser omkring den tiltagende trængsel på motorvejene – primært mod København & Århus.
Pendlere som kører 80-120 km til og fra arbejde.

Hvorfor tager de ikke toget? Og kan man få dem til at tage toget?
Jeg har også argumenteret for at man skulle udvide sporkapaciteten ved at anlægge – efter Hollandsk forbillede – 2 ekstra spor ved siden af nuværende fra Roskilde og formentlig helt til Århus. Hvorfor? Simpelthen fordi hurtige tog og hyppigere afgange er en forudsætning for at få bilisterne som pendler dagligt over i toget. Samtidig ville det skabe plads til flere godstog.

Så hvorfor ikke lægge disse to ekstra spor mellem Kalundborg og Århus?


Det er ikke antal afgang alene, men det samlet rejsetid, som betyder noget.

...

Hvis man skal sammenligne med Danmark, så har Høje Taastrup-Klampenborg S-tog på de 2 af 4 spor. Holland har ikke S-tog som hos. Alt pendlertrafik imellem byerne er med alm. tog.

Alm. tog kører på 1500 V =, ligesom S-tog. De hollandske baner er et stort S-togs-net.

De har et stor behov for kapacitet på de strækninger - der for har de 4 spor - eller får det på hele strækningen.

Spørgsmål er hvad er bedst. Hvis København-Ringsted bliver overbelastet, så ser jeg en bane i ring 5 arealet med en tunnel ved Helsingør-Helsingborg som en god aflastning, hvor godstog kan sendes der hen.

...


Men jeg synes det er bedre at gøre noget ved rejsetiden til fx Ballerup, Herlev og Glostrup, hvor der er stor indpendling. For selv med køer er bilen hurtigere end kollektiv trafik.

Hvis vi bygger en Ring 6 bane og kører (Helsingborg -) Helsingør - Hillerød - Uvelse - Roskilde - Ringsted - Næstved og bygger et stykke S-bane Farum - Uvelse - Gørløse, kan pendlere fra Sjælland til Københavns nordlige og vestlige forstæder med fordel køre den vej.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak