4. spor - Flere i toget - men hvordan (Trafikpolitik)
Nu skal der andet til end strømsystem for at kalde det for S-tog. Køreplanen er ikke S-tog artigt.
Acceleration bliver lignende (ingen tunge trafoer).
Det kan en fordel at have noget vægt på akslerne. Godslokomotiver designes netop med høj akseltryk for at kunne give højst mulig trækkraft. Derudover har 1500 K jævnstrøm den ulempe, at der skal være strøm nok (det er ikke noget stort problem på S-tog) Hvis der mangler strøm, må tog i området kører med nedsat i effekt.
Men jeg synes det er bedre at gøre noget ved rejsetiden til fx Ballerup, Herlev og Glostrup, hvor der er stor indpendling. For selv med køer er bilen hurtigere end kollektiv trafik.
Hvis vi bygger en Ring 6 bane og kører (Helsingborg -) Helsingør - Hillerød - Uvelse - Roskilde - Ringsted - Næstved og bygger et stykke S-bane Farum - Uvelse - Gørløse, kan pendlere fra Sjælland til Københavns nordlige og vestlige forstæder med fordel køre den vej.
Det er for langt ud til at det giver nogen mærkbar tidsbesparelse....
Næstved/Ringsted/Roskilde til S-togsstationer på Frederikssund-, Farum- og Nordbanen (de yderste) med bare ét skift. Det kan konkurrere, tror jeg.
Der er allerede et skift med alle S-togslinjer på hovedbanegården med undtagelse af linje F. Men nogle gange er det hurtigere at tage en bus på tværs.