Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forundersøgelse af en fast forbindelse over Kattegat (Trafikpolitik)

af mpp, 22/12 2018, 19:23 (1951 dage siden) @ Niels Henrik Holst

Det samme er i øvrigt blevet diskuteret med Storebæltsforbindelsen. Argumentet for at betale broen tilbage hurtigere end den bliver afskrevet er, at man ellers ville ende med langt mere i rente.

I 2017 havde Storebælt driftsomkostninger for cirka 500 millioner og betalte cirka 400 millioner i rente – overskuddet (der brugs til at betale gæld var omkring 2 milliarder). Med den seneste takstnedsættelse (og når man hamstrer fra kassen) accepterede man, at det ville tage et par år mere at betale gælden tilbage, noget der gør at der samlet vil blive betalt mere for broen.

I sidste ende er det jo så et valg man må tage med de her projekter. Hvis man forlængede tilbagebetalingstiden på denne her slags projekter ville man nok ende med at skulle betale mere for at komme rundt, simpelthen man alle steder skulle betale en masse renter.

Tallene er herfra: http://publications.sundogbaelt.dk/Storeblt/as-storebaelt-aarsrapport-2017/?page=8


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak