Gods fra Kina til Europa (Generelt)

af P.Jensen, onsdag 26. december, 2018, 13:44 (23 dage siden)

Den 21. december var der en artikel om Mærsk's indstilling til togtrafik fra Kina til Europa.
(den artikel der er på nettet er bag barriere, men også meget kortere end papirversionen)

I den stod der nogle tal som undrede mig.

Et er prisen på at transport af en container (Shanghai til Belgien) - Hvis søtransport koster 1, så koster flytransport 11 gange så meget - og derimellem koster tog omkring 3 gange så meget som skib. Jeg ville tro at tog var noget dyrere og nogenlunde midt imellem og skib og fly. Altså omkring 5.

Togets transit tid er 11 dage kortere end skib?? - Jeg prøvede at finde transittid med skib og kom til at korteste er ca. 36 dage - Skal det virkeligt tage 25 dage for et godstog? (10.800 km / 25 dage / 24 (?) timer/døgn = gennemsnitshastighed 18 km/timen)

Andre interessante tal:
Væksten beregnet i 20' containere ha været 115% hvert år fra 2013 til 2017 til i 2017 at være ca. 220.000 Øst/vest og ca. 110.000 vest/øst. Det må betyde at togene kører med 50% tomme containere mod øst?
Ca. 8.000 tog / år - 4.000 hver vej må det være.

Delvom kineserne vil bygge mere jernbane rammer man vel et loft over antal tog gennem Rusland - incl. omladning ved grænserne.

Godt nytår

P.Jensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • Gods fra Kina til Europa - P.Jensen, 26/12 2018, 13:44 [*]
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen