Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB hæver antallet af orange billetter (Jernbanen i dag)

af Peter Christensen, 27/12 2018, 09:40 (1940 dage siden) @ Jens Hansen

Det reelle problem er vel, at det at køre i myldretiden bliver dyrere, fordi DSB hellere vil sætte prisen op, end at indsætte mere materiel.

Hedder det ikke "adfærdsregulerende prissætning" på DJØF-lingo-bingo?
Og hvor skulle DSB få mere materiel fra?
Bunken af måske-køreklare IC4?
Nye el-loko løser ikke så meget; det er mere udbytning af ME med el-loko.
Hvor meget materiel nogle nye togstammer til IC-trafik kan frigøre; tja, det er et åbent spørgsmål.

Alternativt, så skulle MDBF øges for de fleste materieltyper, men det koster jo penge og kikkes kun på udgifter og ikke indtægter, så skal du ikke forvente nogen ændring i driftssikkerheden af materiellet.
Over de senere 5-6 år har jeg noteret et fald i MDBF for de normalt stabile typer (fra omkring 40.000 km til 20.000).
Det er stadig langt over IC4 (som roder omkring 5000 km), men reelt bindes for meget materiel til værkstedet, som derefter "presses" til at lave halvfærdige løsninger med det helt forudsigelige resultat at møget kommer for hurtigt retur til værkstedet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak