Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

den nye bane - andet teknisk spørgsmål (Generelt)

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 29/12 2018, 05:34 (1938 dage siden) @ JesperErnst

Jeg låner lige denne her tråd til et andet teknisk spørgsmål om den inderste del af den nye bane, nærmere bestemt krydset/flyover med banen Vigerslev -> Lufthavnen. Sådan som jeg ser den flyover, så vil den "nemme" vej for et godstog, der kommer fra Ringsted og skal til Sverige være via den nuværende bane gennem Roskilde. Skal det via den nye bane, skal det krydse begge spor fra Ny Ellebjerg mod Roskilde. Er det mig, der tager fejl?


Som det ser ud lige nu, og sådan som sporene ligger ved tilslutningen fra den nye bane i Vigserslev, så skal togene fra Ringsted via Køge Nord mod Kalvebod ikke krydse begge spor i Vigerslev. De kan bare "holde til højre" i Vigerslev, efter være kørt under 'flyoveren', og køre mod Kalvebod ad TIB-strækning 11.

Dette kort er umiddelbart det bedste jeg kan finde, men ikke det mest optimale:

[image]

Dog har jeg nok ikke hørt godt nok efter i timen da det ser ud til der skal føres to spor over 'flyoveren' i Vigerslev. Jeg ved godt at man stadig arbejder i Vigerslev og der er et stykke vej endnu inden sporlægningen på stationen er tilendebragt, men umiddelbart virker dette som en lidt spøjs løsning. Jeg forestiller mig godstog fra Kalvebod der har holdt for "stop" ved I-signalet fra Kalvebod-siden skal sætte i gang, gennem neutralsektionen der er blevet rykket og gjort længere, op ad bakken i indkørselsenden til Vigerslev og derefter fortsætte op ad bakken over 'flyoveren'.

Fordelen er selvfølgelig at de overhovedet ikke kommer i konflikt med togene Køge Nord <-> København G hvis togene Kalvebod -> Hvidovre Fjern også skal benytte 'flyoveren'.

På den anden side skal tog der kommer fra Hvidovre Fjern ad højre spor og skal mod København G, så krydse over et spor her for at kommer gennem indkørselsenden i Vigserslev mod Ny Ellebjerg T, men det bliver måske ikke så aktuelt andet end hvis man vælger at køre regionaltog som eksempelvis Ringsted-/Slagelse-løbene den vej eller ved driftforstyrrelser?

Grunden til jeg spørger er, at politikere på Vestegnen har talt om, at den nye bane vil tage en stor del af godstogstrafikken på den nuværende bane, da der sjældent er behov for at godstog kører mod Kbh G/K. Det vil fjerne støjen gennem de tætbefolkede områder fra godstogene og det vil give plads til Ring Syd projektet.


Lidt sjovt du nævner det. Jeg var ude at se på et hus i Borup for et par uger siden. Huset ligger lige op ad banen og ejendomsmægleren kunne stolt berette at inden sommerferien 2019 så vil man slippe helt for godstog i Borup da de skal til at køre på den nye jernbane. Det havde sælgeren selv fået oplyst af Banedanmark, så det skulle være ganske vist. ;-)

Husets fremtidige ejer bliver nok skuffet hvis der satses på det sker...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak