Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

OT supersygehus (Generelt)

af andersj, Aalborg, 30/12 2018, 15:35 (1942 dage siden) @ ThomasTT

Vi kunne også flytte storebæltsbroen 50 meter mod syd? Men den diskusion ville nok have været mere relevant for 30 år siden. Desværre hænger vi mange steder på elendige beslutninger truffet i 60-70 erne, hvor jernbanen blev anset som ligegyldig eller decideret foragtet i hvertfald til lokale formål. Man kan vende udviklingen, men det er svært og blivrr ikke ideelt de første mange årtier.

Ja Skejby burde være anlagt et par km væk ved banen, men det er ikke realistisk at omgøre beslutningen.

Skejby har 6 afgange i timen, som stiger til 8. Hvis den lå ved hovedstrækningen ville det nok kun være Arrivas 1-2 afgange i timen der standsede der. Desuden giver letbanen mulighed for at køre fra Odder og igennem en masse forstæder og en del af Aarhus by uden skifte direkte til Skejby - hvilket mange allerede benytter sig af. Fra Djusland vil det blive muligt med et hurtigt skift i Lystrup.

En letbaneetappe fra Hinnerup til Lisbjerg og evt. en BRT i 6A (ringlinien) vil gøre at Skejby er dækket så godt som fysisk muligt med offentlig transport fra alle "verdenshjørner".

I Aalborg vil jeg ikke anse det som usandsynligt, at limfjordsbanen kunne blive en faktor.

I Aalborg satsede man på at få finansieret en letbane, men det bliver til en BRT istedet. Det vil tage længere tid at køre ad stamsporet til Aalborg Øst end med BRT fra banegården, medmindre man ofre en milliard eller to på hastighedsopgradering, dobbeltspor eller krydsningsstationer og sikringsanlæg. BRT har den fordel at den kører igennem Aalborg Kommunes vækstakse hvor man har fokuseret byfortætning og byudvikling i over 10 år samt hvor universitetet ligger, mens stamsporet undgår alt bymæssig bebyggelse undt. omkring Gug.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S

Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak