Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Levetidsforlængelse af littra ER (Generelt)

af ulca, 31/12 2018, 11:19 (1936 dage siden)

Jeg sad tilfældigvis og bladrede lidt i bogen om IC3, og dens familie, et yderst interessant værk. I den forbindelse lagde jeg mærke til at IC3 fik en slags levetidsforlængelse med nye motorer og gearkasser i 2005 - 2006.

Men nu har jeg så følgende spørgsmål: Er der, eller har der været, planer om en slags levetidsforlængelse af litra ER (IR4), med f.eks. nye eller renoverede banemotorer og udskiftning af motorstyring (vekselrettere)? Disse tog er trods omkring 5 år yngre end IC3, og burde vel nok kunne køre nogle år endnu når først hovedstrækningerne bliver elektrificeret.
I f.eks. Tyskland er der tradition for at elektriske lokomotiver og togsæt får en levetidsforlængelse, og jeg mener at have set billeder og videoklip af ICE2 (og vistnok også ICE1) med bl.a. opdateret bemaling og aptering (interiør), og den elektriske udrustning.
Og her tænker jeg så, at det ville da være synd at skrotte de 44 sæt litra ER hvis ikke de fejler andet end gammel (forældet?) elektrisk udrustning, men ellers stadig er i god stand.

I forbindelse med ovenstående havde jeg en samtale med en bekendt: Hvis man vælger at lave en levetidsforlængelse eller modernisering af litra ER, kunne mindst nogle af dem så opgraderes til at køre på flere slags strøm (så de udover at køre i Danmark også kunne køre i Tyskland og Sverige)? Umiddelbart mener jeg, at teknisk set er det vel nok muligt med en anden eller ombygget transformator (og måske andre ændringer), så spændingen på sekundærsiden til mellemkredsen (hvor strømmen føres til vekselretterne) har den rette spænding og frekvens. Men hvor meget dette vil fylde og veje i forhold til den originale er jo lige spørgsmålet; måske vil det kræve ombygninger/ændringer af vognkassen. Og hvor meget arbejde vil der være i at få de fornødne godkendelser på plads for at måtte køre i udlandet? Ganske vist er nogle IC3, eller har været, godkendt til kørsel i Tyskland og Sverige, men kan det "bare" overføres til litra ER? Det tvivler jeg ærligt talt på.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Svenska-lok
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak