Levetidsforlængelse af littra ER (Generelt)
Tilbage i 2013-2015 foreslog vi DSB at levetidsforlænge ER (på vores fabrik i Randers) efter samme koncept som SJ X2000 og SBB Lok2000, idet disse projekter var i udbud og løsningen for ER stort set identisk. Investeringen var tjent hjem alene på reduceret energiforbrug på syv år. Talte man effektiv vedligeholdelse og komponenter med, var det endnu hurtigere,
Projektet kom aldrig ret langt ind i DSBs organisation. Der var ikke budgetteret med levetidsforlængelser for noget materiel, og ER togene "kørte fint som de var". Senerehen gik ordrerne i både Sverige og Schweiz til andre virksomheder, og fabrikken i Randers blev solgt.
Mon ikke DSB vil forsøge at købe de gamle komponenter fra X2000, og så anvende disse på ER, indtil de Nye Tog, tager over.
/Lasse
PS:Der er ikke en kinamands chance for at få ER godkendt til kørsel i andre lande i Europa. Dertil er al dokumentationen lavet for alt for længe siden.