Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"Tog ramt af genstand på Storebæltsbroen" (Generelt)

af OLL, Ballerup, 2/1 2019, 23:54 (1902 dage siden) @ Michael Deichmann

Kan traileren blive forskubbet af blæsten og derved komme til at hænge ud over siden af jernbanevognen og stadig med 'kongetappen' i indgreb, og først når lyntoget rammer traileren, så bliver trailer og jernbanevogn endelig skilt fra hinanden og resultat er denne tragiske ulykke.

Nej. Hjulene står nede i nogle "brønde" der er i hvert fald 50 cm dybe. Og den holdes ret godt fast i den kongetap. I filmen nævnes nogle plastringe der tager smældet ved hård rangering. Der er ikke "slup" i låsen til kongetappen og bortset fra hvis de 4 plastringe er brudt heller ikke sideværts. Er ringene brudt vil låsen vel kunne bevæge sig 5 cm til hver side. Det i sig selv kan ikke give problemer da hjulene står i nogle ret dybe fordybninger i togvognen.
Mit bedste gæt er at den lås af kongetappen har ikke været iorden/låst korrekt. Det kender jeg ikke nok til mekanikken til at kunne sige om det er muligt, men det er mit bedste bud.

Jeg har prøvet, hvor jeg skulle koble til en sættevogn, hvor skamlens lås smækkede, som om kongebolten var låst fast, men da jeg skulle til at køre, så fulgte sættevognen ikke med, så noget havde ramt låseanordningen inden kongebolten var kommet i position, men på skamlen fik man det indtryk af at den var blevet låst fast.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak