Billeder fra en svunden tid (Generelt)

af keld @, Malling, tirsdag 08. januar, 2019, 09:08 (192 dage siden)

GODT NYTÅR til alle her i Forum.

Så starter en ny omgang billeder fra dengang da tingene bare fungerede.

God fornøjelse.



[image]Fra 1896 til 1901 fik DSB leveret i alt 36 O-maskiner. De gjorde hovedsagelig tjeneste fra København til Helsingør og til Frederikssund. Men også andre steder i landet gjorde de tjeneste, bl.a. i Åbenrå og Haderslev. Den 31. marts 1955 var der i 2. distrikt stadig 5 maskiner i fast tur og reserve. I 1. distrikt var 2 O-maskiner registreret, men ingen i fast tur. De sidste O-maskiner blev udrangeret i 1958. På billedet ses O 335Centralværkstedet i København engang i 1955.


[image]MZ (IV) mellem Albertslund og Tåstrup, med et regionaltog engang i 1980’erne.


[image]Hjøllund, 1982. Dengang, da der var rigtige køreplaner til, var der en strækning 88 (Randers-) Langå-Silkeborg-Bramminge (-Esbjerg), som i folkemunde bl.a. blev kaldt ”Den skæve bane”. Banen blev nedlagt i 1971, men der forekom dog godstrafik enkelte steder, bl.a. fra Brande til Hjøllund, hvor der lå en skærvefabrik, hvorfra DSB hentede jernbaneskærver. Sporene fra Brande til Hjøllund blev fjernet i 1993.


[image]Skanderborg, 1983. 2 MR-sæt ankommer fra Århus. DSB fik i årene 1978-85 leveret 98 MR og 97 MRD. Af de 98 MR er 23 stadig aktive ved DSB, ARIVA eller indgår i signalprogrammet. 75 er enten ophugget, solgt, hensat, udrangeret eller andet.


[image]Århus Rbg, 1989. MA-lyntogene blev sølvmalet midt i 1980’erne. Det er stadig muligt at få en tur med et ”halvtog”, idet Danmarks Jernbanemuseum har bevaret Ma 460, Am 500, Bmk 530 og Bs 480, som er tiltænkt kørsel i begrænset omfang.


[image]MK 606 rangerer i Århus sydhavn engang i 1997. Det er planen at kulbroen, som tidligere blev brugt til at transportere kul til gasværket, skal indgå i byfornyelsen som en fodgængerbro fra sydhavnen til Århus H.


Alle kommentarer modtages med tak.

M.v.h.
Keld Zumbach


Kilder:
Jernbanen.dk forum
DJM, ”Tog i tiden 2006”


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen