Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sønderborg sporlayout (Generelt)

af andersj, Aalborg, 9/1 2019, 23:26 (1926 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg sidder og kigger rundt på diverse stationer og sporlayoutet rundt omkring. Der er jo rigtig mange steder man savner et sporskifte. Men så fik jeg kigget på Sønderborg station. Og der må jeg indrømme jeg ikke helt forstår dens layout. Billede fra TIB vedhæftet. Der er en sporhale (markeret med rød ring), hvor der nok kan holde et sæt ude, men man kan jo kun komme dertil fra spor 2. Ikke fra spor 1. Men der går 2 sporskifter i samme retning... Hvad i alverden er årsagen til dette? Når nu man helst vil spare sporskifter alle vegne, da de koster sindssyg mange penge i vedligehold osv, så har jeg svært ved at se det giver mening... Sikkert noget levn fra gamle dage, men hvis det har været nødvendigt dengang tænker jeg der har været andre ting som er fjernet nu, og hvorfor har man så ikke fjernet det ene sporskifte i samme ombæring?[image]

Nogle gange hjælper det at kigge på fotos og satelitfotos over arealerne. Den markerede sporhale har ikke køreledninger og i spor 1 mellem de to sporskifter er der en lille klargøringsplads, hvor jeg formoder man kan tømme toiletter og få vand på. Dvs. det både er muligt at køre fra spor 2 til klargøringen men det er også muligt at der kan ankomme og afgå tog til/fra Gråsten mens et tog holder i klargøringen med dette sporlayout. Der kan også henstilles et el-togsæt uden at det skal holde ved perronen.
Der er også mulighed for at lave omløb, selvom det nok bare er en "sidegevinst".

Et foto af klargøringen kan ses på denne side: http://www.123hjemmeside.dk/hdknudsen/180035101

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak