Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sverige: Trafikverket skal udbyde nattog trafik til udlandet (Trafikpolitik)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 14/1 2019, 09:26 (1901 dage siden) @ Svend

Lige lidt afklarende til de mange indlæg ovenfor:

DSBs nye litra EB leveres ikke godkendte til kørsel til Sverige.

TRAXX AC2 / BR 185/441 kan godt (bringes) til at blive anvendt til passagertog - særligt nattogskoncepter, hvor vognene trækkes og der derfor ikke kræves styrevognskørsel.

Siemens Taurus maskiner er ikke godkendt til kørsel gennem Danmark. Om de bliver det, vil jeg betegne som lettere tvivlsomt, da omkostningerne herved er så store, at en businesscase nok vil foreslå køb af nye lokomotiver i stedet.

Snälltågets leasede Vectron er (ligesom Hectors Vectron) i en Sverige/Norge konfiguration. Jeg kender ikke Siemens priser på dette, men jeg ville anbefale at supplere disse med nybyggede maskiner, hvis jeg skulle køre gennem Danmark fremfor at efterudruste S/N lok. Igen fordi Dansk ERTMS og særligt STM-boksen er ganske dyr, og softwaren til kørsel i Sverige er ikke altid godkendt af de tyske myndigheder. Hvis det var nemt at ombygge S/N lokomotiver til D-DK-S, så var det helt sikkert gjort allerede for flere lok. Der har været ret mange forespørgsler og projekter herom, men de strander hver gang på økonomien.

Til gengæld skal man nok bemærke, at Trafikverket i sine udbud på nattogstrafikken til Nordsverige stiller både lokomotiver og vogne til rådighed, og det ville i min optik være oplagt at Trafikverket også stillede lokomotiverne til rådighed for de eventuelle nye nattog.

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak