Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

TV2 News - Vestbro vindmåleren viser ikke korrekt (Generelt)

af Karsten Henneberg, 19/1 2019, 15:17 (1922 dage siden) @ Morten

Man må håbe at det bliver fulgt til dørs. For hvis vinden kan variere med 10 m/s alt efter hvor man måler, så skulle man da tage at måle på nordsiden også. Og hvorfor måler man kun 2 steder på langs af broen?

Morten - fordi vindmålerne sidder der a.h.t. biltrafikken. Det var først i 2018 at vi fik en "mellemtermin" for jernbanetrafikken med nedsat hastighed fra 21 m/s.
Og inden man installerer en vindmåler på nordsiden af lavbroen bør vi nok finde ud af, hvad ulykken den 2. jan. skyldtes.
Husk på i Norge kører de lommevogne uden restriktioner indtil 35 m/s middelvind


Det er også mærkeligt at alarmen går ved en middelvind over 10 min. Hvad med vindstød?

Man har beregnet hvad vognene kan klare i 3 sek. stød f.eks. 35 m/s. Så arbejder man med en stødfaktor på 1,2 over hav og 1,5 over land. D.v.s. 35 m/s stød over Storebælt bliver til 29,2 m/s middelvind. Med 10% sikkerhed på ender du på 26 m/s
Man kan sige det er et valg mellem at bruge middelvind med tilhørende stødfaktorer eller bruge 3 sek. vindstød - jeg synes ikke at man kan bruge 3 sek. stød til meget i f.m. restriktioner, da toget er ude midt på Storebælt, når grænsen nåes

Hvor meget vind skal der egentligt til for:

1) at løfte en i sadlen ulåst trailer op ad sadlen, så den rager ud til siden og,
2) at løfte bagenden af en trailer op af lommen, hvis den altså er låst rigtigt i sadlen?

Kan ikke besvares, da det forudsætter, at lokomotivet og fartvinden vil skabe et område med mindre tryk. De simuleringer/ CFD man har af togstammer viser et overtryksområde foran toget i ca. et togs bredde på 1-200 millibar, og hvor 2 tog mødes et undertryk i mellem de 2 tog på det samme - dog kun i en ½ bredde. Alle andre steder på togstammerne er der positiv tryk; men selvfølgelig turbulent


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Jernbanebøger

Lokomotivet Årsskrift 2023

Lokomotivet Årsskrift 2023. Pris 460 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak