Cityringen - Metroselskabet jubler over "kvalitetstillæg" (Jernbanen i dag)
Metroselskabets ledelse jubler tilsyneladende over dette “kvalitetstillæg”, som både skal opkræves i den nye cityring og i den gamle fyldte metro.
Politikerne kunne sagtens have ændret den oprindelige lov - lige som man kan ændre andre love. Finansieringen kunne i stedet f.eks. spredes ud på al kollektiv transport i København, og Metroselskabet kunne få et samlet beløb i “udligning”. Eller pengene kunne findes via anden prioritering (S er vel nemt med på det, og de blå partier burde forstå at det ville give bedre plads til biler på vejene).
Men Metroselskabet ønsker absolut ikke at arbejde for en sådan løsning - heller ikke selv hvis det gav den samme indtægt i Metroselskabets kasse.
For Metroselskabet er det tilsyneladende bedre med silo-tænkning - og bedre hvis kollektiv transport opleves usammenhængende. Det er (tilsyneladende) helt perfekt for Metroselskabet hvis kunderne fremover oplever det som et “straftillæg” mens man kæmper om at komme ind i de fyldte tog i myldretiden.
Metroselskabet kunne sagtens arbejde for en ændring (ved at argumentere over for politikerne lige som andre trafikselskaber gør det) men Metroselskabet vil absolut ikke. Det er ikke sikkert at det ville lykkes, men det er godt nok sært at Metroselskabet slet ikke vil.
Kilde til dette: Metroselskabets undvigende og afvisende svar på Facebook hver gang emnet berøres. Eksempelvis her: https://www.facebook.com/metroenkbh/photos/a.769791866420102/2028906300508646/?type=3&a...