Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fremtidige Metro linier (Generelt)

af antrum, 21/1 2019, 09:27 (1915 dage siden) @ mikedk2100

Interessant. Jeg møder nu mange der dagligt tager den "lange" gåtur på op til 1 km. til og fra Metro eller S-tog. Det er ikke et problem.
Det er muligt der er kortere til bilen, men oftest, når man f.eks. skal på tværs af Kbh centrum, er bilen langsomste transportmiddel. Om ikke andet er det den mest skrøbelige, der er aldrig til at forudsige hvornår der er forsinkelser. Det er mere ustabilt, end den ellers udskældte S-togs trafik.


Det er der da mange, der gør. Enig, men der er også mange, som jeg kender, der tager turen på tværs gennem Kbh i bil hver dag, selvom de bor mindre end 5 km fra jobbet. Bilen og køerne er altså langt mere attraktiv for dem end den kollektive trafik.

Og jeg er enig med “antrum”. Vi gør i hvert fald ikke den kollektive trafik mere attraktiv ved at vade rundt i, at man da sagtens kan gå 1 km fra stationen og hjem eller til jobbet.

Sammenlign igen med bilisterne. Der ville lyde et ramaskrig, hvis parkeringsmulighederne lå 800 meter fra Riget. Ingen ville drømme om at gøre det. Så hvorfor er det lige, at bilisterne skal kunne køre lige til døren (at der så måske er optaget er en anden ting, men der er parkeringspladser!), når brugere af den kollektive trafik forventes at kunne gå 1 km eller mere?

Skal den kollektive trafik gøres mere attraktiv for især bilejere skal man tænke i helhedsløsninger.
Afstand / transportmuligheder mellem bolig og første stoppested / station er nok der man kan gøre mindst.
Men bedre parkeringsmuligheder ved såvel jernbanestationer i privinsen som S-togs stationer i omegnskommuner - gerne overvåget og enten gratis eller til beskeden betaling er første absolutte forudsætning.
Dernæst pålidelige og hurtige tog ind mod København / Aarhus og Odense med få stop og hyppige afgange. Alene på Sjælland kunne man min. pr time i myldretiden få fat i 10.000 pendlere på Køge Bugt motorvejen pr time og nok 5-6.000 på Holbæk motorvejen foruden Helsingør motorvejen.
Det kræver givet mere sporkapacitet og mere stabile / færre sporskifterne og et stabilt signalsystem. (Aktuelt er der flere gange om ugen meldinger om fejl på såvel signaler som sporskifterne og nedbrudte lokomotiver)
I den anden ende af rejsen bør især offentlige funktioner som uddannelsessteder og hospitaler placeres / have direkte adgang til metro / S-tog / Jernbane indenfor 100 til 200m.
Det er faktisk noget man burde kunne styre ifald man virkelig ønskede at få bilejere til at bruge offentlige transport.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak