Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hovedstadens trafik skal være HOT (Trafikpolitik)

af Frank Poulsen, 22/1 2019, 13:33 (1914 dage siden) @ Niels Munch

Og et selskab man lige har fusioneret som lokaltog med Nordsjælland og resten skal vel så igen deles op. Jamen det er da noget rod altså.

Og med hensyn til takstsystemer... Så har jeg længe undret mig over hvorfor Danmark skal være opdelt i flere! Jeg har nogle løse tanker jeg håber jeg kan få præciseret mere på et tidspunkt. Men kort sagt et takstsystem i hele landet. Så skal der både være storzoner og i de storzoner mindre zoner. Man kunne eksempelvis sige 98 storzoner, ligesom kommune antallet. Men ved ikke om det giver mening i praksis, men ellers på anden måde inddelt storzoner. Og så kunne man vælge at købe billet til hele storzonen, eller gennem flere storzoner. Alle rejser der krydser 2 storzone grænser, jamen så er prisen altid for storzoner... Eksempelvis Sorø - Roskilde. Her rejser man fra Sorø kommune gennem Ringsted kommune og ender i Roskilde kommune. Der krydser man så 2 storzoner. Så er prisen på enkelt billet, pendler osv det samme, som hvis du rejser gennem 3 kommuner i Vestjylland. Skal du kun pendle Borup - Roskilde, så du kun går gennem 2 kommuner, jamen så kan du nøjes med billet til de små zoner (inde i de store)… Konceptet kun løseligt forklaret her, har ikke lige tid til at gennem alle detaljer lige nu.

Fordelen er at det så er lige meget om skal til Dianalund eller Sorø, og du kan med pendlerkort rejse fuldstændig frit rundt i de storzoner osv. Og så nogle 12-timers billetter og 24-timers billetter/klippekort (gerne mobil)… Synes man kunne gøre mange ting mere enkelt og forstår ikke forskellige takstsystemer i landet!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Mogenstrup sidespor og stengrav
Mogenstrup sidespor og stengrav

I Mogenstrup syd for Næstved er der blevet gravet grus i 100 år. Et stort smalsporsnet bredte sig ud i grusgraven og blev befaret af egne hjemmebyggede motorlokomotiver. Mogenstrup blev også kendt for tudehornsvognen og særtog til Mogenstrup Kro.

Læs mere

Jernbanebøger

Ib Spang Olsens bedste

Ib Spang Olsens bedste. Pris 220 kr.

Læs mere
DSB ME1521

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak