Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Takster - Hovedstadens trafik skal være HOT (Trafikpolitik)

af steenth, 22/1 2019, 17:13 (1911 dage siden) @ Frank Poulsen
redigeret af steenth, 22/1 2019, 17:41

Og et selskab man lige har fusioneret som lokaltog med Nordsjælland og resten skal vel så igen deles op. Jamen det er da noget rod altså.

Og med hensyn til takstsystemer... Så har jeg længe undret mig over hvorfor Danmark skal være opdelt i flere! Jeg har nogle løse tanker jeg håber jeg kan få præciseret mere på et tidspunkt. Men kort sagt et takstsystem i hele landet. Så skal der både være storzoner og i de storzoner mindre zoner. Man kunne eksempelvis sige 98 storzoner, ligesom kommune antallet. Men ved ikke om det giver mening i praksis, men ellers på anden måde inddelt storzoner.

Hvorfor have takstzoner - det var praktisk med klippekort, men med både rejsekort og apps er det ikke mere nødvendig. Skånetrafikken nye takstsystem arbejde med cirkler, som man selv lægge hvor man har brug for det. Man betaler efter størrelsen. Og de har kun periodekort, 24 timers billet og enkeltbillet.

Og kommunerne er ikke specielt gode som zoner. De er ikke lige store - der langt fra Frederiksberg til fx Esbjerg eller Viborg.

Ellers ændre DSB i april til at bruge rejsezoner til alm. billetter. Zone-systemet i hele landet er designet til et fælles takstsystem.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak