Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Minister vil forundersøge til S-tog på Kystbanen (Generelt)

af andersj, Aalborg, 22/1 2019, 20:35 (1883 dage siden) @ P.Jensen

Jo, betegnelse er uinteressant, men det der er interessant er om man har materiel der passer.
Hyppighed og stabilitet er vel forudsatte størrelser.

Jeg mener ikke at nuværende kystbanemateriel er optimalt. En strækning med mange stop og stor passagermængde trafikerer man med materiel som er beregne til færre stop.

Hvis andet materiel kan køre stækningen hurtigere og med en OK komfort - ikke som S-tog - ikke som IC, men et niveau hvor der også kan være stående passagerer, må det være mere rigtigt.

Man burde have et enheds-regionaltog til alt regionaltogskørsel på Sjælland. Det burde være et togsæt alá Stadler KISS, Siemens Desiro HC eller Bombardier Twindexx Vario på 4 vogne (ca. 110 meter / 400 pladser). Disse kan så kobles i myldretiden. Men da man har Vectron og dobbeltdækkervogne så kan man lave sådan en opdeling:

Nye togsæt:
Helsingør-Holbæk 2 gange i timen.
Helsingør-Ringsted/Slagelse 2 gange i timen.

Vectron + eksisterende vogne:
Nivå-Køge-Næstved 2 gange i timen.
Østerport-Ringsted-Nykøbing F 2 gange i timen.
Østerport-Kalundborg 1-2 gange i timen.

Jeg kender ikke materielforbruget på systemerne, så jeg ved ikke om der er for mange eller for få Vectron stammer til at dække kørslen.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak