Forundersøgelse af Ny Kastrup Lufthavn Station (Trafikpolitik)

af Svend @, onsdag 23. januar, 2019, 23:08 (118 dage siden) @ mss
redigeret af Svend, onsdag 23. januar, 2019, 23:48

Det første jeg tænkte dengang man byggede Øresundsbanen og Kastrup station var at to perronspor måtte være for lidt.
Og nu vil man så lave en lappeløsning hvor man inddrager godssporene. Det vil fungere, ingen tvivl om det, men to ekstra spor i tunnelen havde afgjort været bedre.

.
At anvende godssporene til alle tog fra Malmö mod København H (og Vigerslev/Ny Ellebjerg) bliver en absolut "hovsa"-løsning. For det første vil adgangsvejene til de nye perroner (sideliggende!?) blive noget kringlede (og animere passagererne der stiger på i Københavns Lufthavn til i stedet at tage metroen), for det andet er de nuværende perronspor slet ikke beregnet og egnede til kørsel med godstog - og da slet ikke hvis ikke det/de kun har signal frem til enden af perronen. Der er en kraftig stigning, når de skal videre mod Sverige. Men det har ministeriets jernbanekyndige (!?) nok ikke taget med i betragtningerne.
Ak ja, dengang man planlagde og byggede stationen, var der rigelig plads til både at anlægge fire perronspor og to spor til godstog, men der manglede fremsyn og der var ingen visioner ....... Hvem skal vi takke? Sund&Bælt?

--
Svend

[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen