Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kystbanens problemer – kunne man vende på Østerport? (Jernbanen i dag)

af Svend, 24/1 2019, 12:36 (1911 dage siden) @ mpp

Den grundlæggende anke mod forslaget er jo stadig, at det giver mere mening at lade Kystbanetogene fortsætte gennem røret og køre videre på den anden side, end at man skal stige om på et andet tog der så skal gennem røret. Togene kører typisk Østerport–Kbh H for at komme videre mod Kastrup, Valby eller Ny Ellebjerg.

Skulle man gøre noget skulle man hellere vende tog der kommer den anden vej fra på Hovedbanen som man i høj grad gør med lyntog og IC-tog. Det gælder i lige så høj grad på Hovedbanen som Østerport at det er let at komme videre med metro eller s-tog og så er der endda flere busser. Der er et spørgsmål om sporlayoutet kan klare at køre tog ud og parkere, men det kunne måske løses hvis togene kan vendes på 5-10 minutter og bare blive på perronen.

Når det er sagt er der også et puslespil med at få oprangeret togene der skal fungere. Togene er typisk nærmest tomme når de kører mod Østerport fra København H og typisk er det mere et spørgsmål om hvor de bliver klargjort og parkeret der afgør hvilke tog der bruger røret. F.x kører dobbeltdækkertogene til Rødby Færge fra Østerport, mens de afgange der fortsætter til Hamborg med IC3 starter på Hovedbanen. Da ICE-togene kørte startede de også ved Østerport.

.
Tog der skal skifte køreretning (herunder "tages ud") på København H, optager al for meget sporplads. Enten skal togene fortsætte mod Østerport eller køre direkte (fra vest) mod Ny Ellebjerg/Vigerslev - Lufthavnen (det sidste stykke vej mod Københavns Lufthavn er også særdeles belastet!).

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak