Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kystbanens problemer – anbefalinger fra COWI (Jernbanen i dag)

af Peter Christensen, 25/1 2019, 11:41 (1917 dage siden) @ mpp

Jeg synes det er lidt pudsigt at omkring en tredjedel af forsinkelser simpelthen er fordi køreplanen ikke er optimeret efter de faktiske forhold. Det er mærkeligt at have en køreplan der ikke sikrer at togene kan komme til på Helsingør station, ligesom at det er mærkeligt at det at få tog frem til perroner på Hovedbanen og Østerport ikke er en del af den tekniske køreplan. Der er det vist bare at komme i gang.

Mig bekendt er køreplanen BDKs endelige ansvar. DSB kan have mange sjove idéer og input, men i sidste ende er det altså BDK som bestemmer (medmindre BDK får en lodret ordre fra ministriet; men den lader vi lige ude).
Altså: alt det med at tog skal kunne komme til/fra stationen er og bliver et BDK problem.

Omkring nye tog, så ser jeg ikke at ET er på udskiftningslisten lige med det første.
Derfor vil det give mening med bedre vedligehold så dørfejl etc. holdes nede og det er DSBs hovedpine.

Men ja, det nye signalsystem skal da nok blive sjov, for hvordan tilpasser du dine bremsninger efter forholdene? Hvordan skal systemet vælge mellem bare to bremsekurver?
Man kunne jo også vælge den sikre løsning. Vi laver bare en meget langsom plan, som vi kan overholde med glatte skinner.
Det giver "bare" længere rejsetid, hvilket vidst ikke var helt tiltænkt...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak