Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kystbanens problemer – anbefalinger fra COWI (Jernbanen i dag)

af Casper, 25/1 2019, 18:01 (1910 dage siden) @ P.Jensen
redigeret af Casper, 25/1 2019, 18:13

Hvorfor skal kystbanepassagerer have anden komfort - køretid Helsingør - København H 46 min. end fra f.eks. Frederikssund - køretid til København H 45 min??

Det får de fordi området beboes af mennesker med høj status og indflydelse. Frederikssund, Ølstykke, Stenløse og Ballerup er derimod mere jævne socialgrupper. Der er en langt højere andel af politikere, embedsmænd og ledende erhvervsfolk som bor nord for København. Det bliver lavere og lavere sociale grupper, efterhånden som man følger fingrene mod vest og syd.

Det er et ofte set faktum at folk nord for København er rigtig gode til at klage og få deres vilje i alle slags politiske sager, også f.eks. lokalplanlægning og natur. Kommunalreformen i 1970 kom aldrig til at berøre dem - deres sognekommuner forsvandt først ved den seneste reform i 2005.

Da S-banen blev forlænget til Hillerød, var der 1. klasse specielt på den rute (1968-72, læser jeg andensteds på forum).

Men det driftsmæssige spiller selvfølgelig også ind. På Kystbanen har man separat spor til S-banen til Klampenborg, egentlig lidt af en luksus på den strækning. Det havde man ikke på nordbanen, hvorfor forlængelse af S-toget til Hillerød var en nødvendig løsning.

Jeg synes der må være grundlag for en type S-tog med højere komfort på de lange strækninger - til Hillerød, Fr.sund, Køge og eventuelt også Farum - men det er selvfølgelig enklere med så få slags materiel som muligt.

Og som flere nævner, ville en type regionaltog med flere døre være hensigtsmæssig på flere sjællandske ruter.

Er der nogen generel forskel på accelerationsevnen mellem 1500 V jævnstrøm og 25 kHz vekselstrøm? Alle lokomotiver og motorvogne i dag omformer vel alligevel strømmen før den forsyner motorerne? Det virker umiddelbart som et tilbageskridt at nedgradere kystbanen til 1500 V.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak