Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

s-tog Linje C/H/F (skørt spørgsmål) (Generelt)

af Rail, 28/1 2019, 23:15 (1909 dage siden) @ KKLD

Hej alle,

Jeg fik lige en idé i mit hoved som giver rigtig god mening for mig, men der er formentlig mange ting der er dårligt ved det som jeg håber I kan fortælle mig. Men jeg hører gerne ros hvis det er fortjent.

Det omhandler s-togets Linje C/H/F. Så vidt jeg ved, så er alt udstyret på plads til at dette kan lade sig gøre med indførelse i morgen (ja ret mig gerne).

Min idé er at forkorte linje C til Hellerup, forlænge linje H til Hellerup(allitteration), evt. Lyngby mens Linje Bx kører, og forlænge linje F til Klampenborg:

Linje C: Frederikssund/Ballerup-Hellerup.
Linje H: Frederikssund-Hellerup(Lyngby).
Linje F: Ny Ellebjerg-Klampenborg.

Hellerup plejer at vende Linje F som kører hvert 5. minut, så det burde ikke være noget problem med linje C (10. minut) og H (20. minut). Det svarer til ét tog hvert 6.6667 minut i stedet for hvert 5.

Klampenborg har 3 s-togsspor så det burde heller ikke være et problem at vende tog hvert 5. minut i stedet for hvert 10.

På den måde får Linje F mulighed for at betjene 3 stationer mere (som den plejede at gøre fredag og lørdag nat) hvor de kan køre isoleret fra alle andre linjer. De vil få 5. minuttersdrift i stedet for 10 og få direkte tog mod Ny Ellebjerg, men dog ikke mod København H/Frederikssund. Dog skal man huske på, at Klampenborg har Kystbanen hvert 20. minut mod CPH Lufthavn.

Dette vil frigive et spor til s-tog på Østerport som kunne bruges ved driftsforstyrrelser.

--------
Men hvis alt dette er helt væk, hvorfor så ikke bare forlænge linje H til Hillerød/Holte/Lyngby/Hellerup/Klampenborg? (I hvert fald mens Linje Bx kører)

Det giver en masse unødig bøvl i Hellerup.

I dag kan linje F og A/C/E kører hver for sig. Hvis F forlænges mod Klampenborg skal den på tværs af tog mod Hillerød. Samtidigt skal linje C/H benytte de samme spor som linje F gør i dag for at vende. Derudover er de to vendespor tæt på perronen kun lange nok til én SA eller 2xSE. Så de tog der er længere skal køres længere ud for at vende.

Så har lidt svært ved at se hvordan det overhovedet skal kunne gøre konfliktfrit

Det næste er at der slet ikke er brug for s-tog hvert 5. minut til/fra Klampenborg.
Det ville give mening at forlænge hver anden linje F til/fra Lyngby men ikke det der.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak