Billeder fra en svunden tid (Generelt)

af keld @, Malling, tirsdag 29. januar, 2019, 09:30 (83 dage siden)

Tak for alle kommentarerne. De er noteret i mine originale billeder.

God fornøjelse.

[image]P I 915, Gb, 1954. DSB fik i perioden 1907 til 1909 leveret 19 P-maskiner, bygget af Hanomag og i 1910 14 P-maskiner, bygget af BMAG. Der var en lille forskel i målene på bl.a. slaglængde, hedeflade, trækkraft og vægt på de 2 leverancer. I Steffen Dreslers bog ”DSB litra P og PR” bliver maskinerne fra de to leverance benævnt som henholdsvis P I og P II.

[image]R 942, Bjerringbro, 1976. R 942 blev bygget af Borsig i 1913, og leveret til 3. kreds. Indtil 1916 var DSB opdelt i først 4 og senest 5 kredse, der var direkte ansvarlige for driften. I 1916 blev kredsene nedlagt og erstattet af 3 distrikter, der i 1932 blev reduceret til 1. distrikt og 2. distrikt. R 942 var stationeret i 3. kreds/2. distrikt indtil den blev ophugget i Bjerringbro i 1976. I DSBs aktuelle organisationsplan er begrebet ”distrikt” ikke nævnt nogen steder.


[image]MR 4236, et sted mellem Vemb og Holstebro, 1980’erne.


[image]MY 1142 og MX 1042, Århus Mdt, 1983. MY 1142 ejes i dag af BSBS, Braunschweiger Bahn Service GmbH som MY 1142. MX 1042 ejes i dag af Svensk Tågkraft AB som STAB TMX 1042.

[image]ME 1534 på vej mod København med ”Øresundspilen” i 1986 ved ovk. 33mellem Klampenborg og Springforbi. Toget afgik fra Stockholm C og kom med færge fra Hälsingborg F til Helsingør. Rejsende til Helsingør skulle forlade de gennemgående vogne inden færgen nåede Helsingør, da toget afgik direkte fra færgen uden stop Helsingør – København H.

[image]MH 317 og 303, Nyborg F, 1989. Begge maskiner er ophugget, sporene er væk, kommandoposten er væk, broen er væk; er der overhovedet noget tilbage???
Alle kommentarer modtages med tak.


M.v.h.
Keld Zumbach


Kilder:
Jernbanen.dk
Steffen Dresler: DSB litra R, H og S
Svenska-lok forum


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.
 Læs artiklen 

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen