Aflyste letbanetog - normal drift i 2020 (Jernbanen i dag)

af andersj, Nordjylland, torsdag 31. januar, 2019, 19:28 (108 dage siden) @ Gæst19

Det store problem med Aarhus Letbane er den manglende personalemæssige kapacitet. Ved årsskiftet 2017/2018 overgik bemandingen hos Aarhus Letbane fra anlægsorganisation til driftsorganisation med væsentligt færre medarbejdere (15 mod 30 før) De medarbejdere der forlod Aarhus Letbane var på vej til de næste jobs indenfor Odense Letbane, Hovedstadens Letbane eller et af de mange projekter i Banedanmark, så de kunne ikke blive. En af ulemperne ved at have så mange store jernbane-infrastruktur projekter igang på samme tid.

Det vil sige at den nuværende mindre organisation har måtte prioritere de mange ufærdige anlægsopgaver samt driften. Det har konkret betydet at Odderbanen og Grenåbanen åbner senere end de burde, at Variobahn endnu ikke er godkendt til kørsel på ATP til Odder og Grenå (så der opstår materielmangel og aflysninger), at trafikinformationsystemet ikke er i fuld drift endnu og at passagertællesystemet heller ikke er i drift endnu.

Derfor vurdere man også at driften på hele systemet først vil være stabil i 2020.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen