Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Frekvens, passagerunderlag, statsskat (Jernbanen i dag)

af Mester, 1/2 2019, 19:26 (1910 dage siden) @ Niels Henrik Holst

Sidder og meder med en opgave:

Er goderne "retfærdigt" fordelt i dag?

Jo længere, vi kommer vestpå, jo lavere frekvens (jeg taler udelukkende om tog). Det er måske fair nok - der bor jo færre mennesker. Men de betaler til gengæld det samme i skat som de, der bor længere østpå.

Hvis der bor 100 gange så mange mennesker, betaler de jo så også 100 gange så meget i skat sammenlagt, hvis dine forudsætninger om, at de betaler lige så meget i skat. Så det er vel helt rimeligt, at der er flere tog i de folkerige områder. Derudover har jeg svært ved at se, hvad Vestjylland skulle bruge 10-minutters drift ned langs Vestkysten.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U. Pris 460 kr.

Læs mere
Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak