Ingen planer om at udbygge enkeltsporet flaskehals i Køge (Generelt)

af andersj, Nordjylland, lørdag 02. februar, 2019, 11:24 (256 dage siden) @ ulca

I følge en artikel fra ing.dk (link længere nede) mener Køge Kommunen at den enkeltsporede strækning fra Køge station til forgreningen mellem den nordlige del af Lille Syd (som Lokaltog skal overtage driften af) og forbindelsen til den nye Køge Nord kan blive en flaskehals. Efter alt at dømme bliver der 8 tog pr. time, dvs. omkring 15 minutter mellem hvert tog, og det er dette som den lokale kommune mener kan resultere i en flaskehals. Og Region Sjælland deler denne bekymring.

Transportministeren anerkender at der kan opstå en flaskehals, men henviser til at det nye signalsystem (ERTMS) skulle kunne afhjælpe problemet. Men foreløbigt ser det ikke ud til at der skal kunne håndteres mere end 4 tog pr. time, før tidligst 2021. Så derfor er der heller ikke iværksat en undersøgelse af prisen for etablering af et ekstra spor.

Link til artikel: https://ing.dk/artikel/ingen-planer-at-udbygge-enkelt-sporet-flaskehals-koege-223654

Det er vel ikke så meget de 8 tog der er et problem, som det er de 12 tog man gerne vil køre med. Region Sjælland vil jo gerne køre 15 minutters drift fra Hårlev til Roskilde, men det kan de ikke pga. enkeltsporet mellem Køge og Køge Nord og ikke mindst trinbrættet i Ølby.

8 tog i timen giver også en udfordring hvis der er forsinkelser, men med planlagt ophold på et par minutter i Køge kan man kompensere for det. Det giver ingen mening at droppe stoppet i Ølby, da det nok vil blive et af de største passagermæssige stop på den nye "Østbane" pga. sygehuset.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Svenska-lok
Svenska-lok
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen