Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ingen planer om at udbygge enkeltsporet flaskehals i Køge (Generelt)

af Frank Poulsen, 2/2 2019, 13:39 (1909 dage siden) @ andersj

Lige præcis!

Og i min verden ville det give god mening også for Gadstrup, Havdrup og Lille Skensved at få kvartersdrift, ligesom Hårlev til Køge har i dag. Men det er altafgørende at der kommer det dobbeltspor. Køge - Køge Nord. Om det er nok til det kan lade sig gøre, tjaa ikke umiddelbart desværre. Har set udfordringer når har prøvet at lave en køreplan, desværre. Men det har jeg været inde på flere gange på denne side :)

Og desværre har man jo dybt idiotisk (i mine øjne) lavet den nye banes bro over Roskilde banen, så smal at der ikke er plads til et ekstra spor... Forstår ikke man ikke lavede den de 5 meter bredere eller hvor meget det præcis er når man nu er i gang.
Ser man på vejene i netop Køge området. Så blev der sidste år (eller var det forrige, tiden går) udvidet Stensbjergvej fra Lyngvej ned til Sygehuset (og længere end det) til 4 vejbaner, det var nemt fordi tog broerne over var forberedt til det allerede tilbage fra mange år siden. Og i start nullerne blev Lyngvej ud mod motorvejen ligeledes udvidet til 4 spor, her var jernbanen også forberedt til det. Jeg tvivler stærkt på at man lige så nemt havde udvidet disse vejbaner, hvis der skulle nye jernbanebroer til osv. Det havde været meget dyrere og trafikken skulle være gået meget mere i stå før man besluttede sig... Så generelt når man bygger bør man i nogle situationer tænke... Hvad kan fremtiden måske bringe og hvor meget dyrere er det reelt, kontra at vi om måske 10-20 år for brug for det alligevel... Nå det blev et lille sidespor ;)

Tilbage til emnet. Er der nogen der har set nogle anlægsoverslag på hvad det vil koste at udvide til dobbeltspor fra Køge ud til afgreningen mod Køge Nord og altså forbi Ølby?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak