Ingen planer om at udbygge enkeltsporet flaskehals i Køge (Generelt)

af antrum, søndag 03. februar, 2019, 08:41 (77 dage siden) @ Bongo-Anders

Retter lige mig selv.

Disse gutter fra DTU mener at dobbelt spor Køge Nord Køge koster 160 millioner.

https://findit.dtu.dk/en/catalog/2292735451

Men med de priser som nye stationer har kostet rundt omkring så tror jeg at den pris er kraftigt undervurderet.

Prisen er baseret på dobbeltsporet de lavede på nordvestbanen.

Prisen er måske ikke 800 millioner som jeg huskede men den er i hvert fald heller ikke 160 millioner.

Jeg er ganske enig. Det bliver dyrt og kommer næppe til at ske.
Det naturlige spørgsmål er derfor hvorfor overhovedet have Køge Nord?
Stationen var måske tiltænkt som et sted bilister Syd og vestfra kunne tage toget ind mod København.
Tvivler på at mange om nogen gider dreje fra når man allerede har kørt halvdelen af turen og i den sidste del af vejen til arbejdet skal skifte transportmiddel og / eller gå 5-10 min.

En anden begrundelse var Køge sygehus. Men det ligger 4 km væk med bus eller 1/2 times gang. Her kan man så gå over og tage S-toget hvor der så stadig er 800 m til indgang til Sygehuset.

Ydermere betyder Køge Nord et stop eller nedsat hastighed for tog på den nye bane.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DB Cargo

Lokomotivfabrikker

Danske privatbaner

Læs historien om:
Kalvehavebanen
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen