Talgo vinder udbud af nye togstammer til Deutsche Bahn (Generelt)

af andersj, Nordjylland, onsdag 06. februar, 2019, 13:15 (75 dage siden) @ mpp

Ja – det er vist pt kun Skoda der har styrevogne til >160 km/t der er godkendt efter nyeste forskrifter. Det sagt har Railjet kørt med styrevogn i mange år og også ICE2 bruger styrevogn og endda op til 280 km/t, så det er kendt teknologi. Udfordringen er jo nok bare at få nogle til at betale for udvikling og godkendelse af styrevogne og der har DB nogle andre økonomiske muskler end DSB har.

Det handler om ordrestørrelsen. Med så relativt få stammer som DSB ønsker så har de vurderet at det vil være billigere at købe ekstra lokomotiver fremfor at få udviklet styrevogne. En anden årsag er også at DSB ønsker hurtig levering, så der er ikke tid til at udvikle nyt i processen. Man holder dog muligheden for "ekstra enkelte vogne" åbne i udbuddet så man kan anskaffe styrevogne når de er udviklet til ÖBB (Railjet) eller DB (Talgo / IC 230).


Spørgsmålet er om det kommer til at have en indflydelse på DSBs udbud. Jeg tror gerne DSB vil have leveret tog før 2023, men det kan selvfølgeligt være det kan få indflydelse hvis man senere vil købe styrevogne og nye vognstammer. Er der i den forbindelse nogle der kan sige hvilke udfordringer der er ved at køre med en stamme af vogne af forskellig model fra forskellige firmaer?

Hvis Talgo vinder så kommer DSB's vogne nok igennem før DB's. Hvis Siemens vinder så skal de blandes ind i ÖBB og CD's ordrer. Så det kommer an på hvor meget man kan skrue op for kapaciteten på fabrikken i Wien.

Jeg kunne godt forestille mig at hvis Siemens vinder så vil de tilbyde styrevogne til efterlevering, mod at man neddrosler Vectron bestillingen. Alle Vectron kan alligevel ikke komme i drift før Sydbanen og Nordvestbanen er elektrificeret, så man kan sagtens starte ud med at køre i sandwich til Hamburg de første par år uden at mangle lokomotiver til dobbeltdækkerne.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Nakskov Sukkerfabrik
Nakskov Sukkerfabrik
Nakskov Sukkerfabrik blev opført i årene 1882-83 og er i dag den sidste overlevende sukkerfabrik på Lolland. Læs her om fabrikken med de tilhørende saftstationer samt det omfattende roebanenet og de mange smalsporede damp- og diesellokomotiver.


 Læs artiklen 

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen