Frekvens, passagerunderlag, statsskat (Jernbanen i dag)
Ølgod skal da have kollektiv trafikbetjening, problemet er at det "værktøj" der bruges i dag ikke matcher behovet. Her skal der givet køre en bus, eller vi måske nede på noget flextur? Tog er til de store mængder.
Vi ser jo heller ikke mange gartnere, som når de planter hække, bruger rendegraver.
JH
Jeg er som sådan ikke uenig, men man skal dog huske, at jernbane er et potentielt voldsomt værdifuldt aktiv, hvis primære ulempe er tårnhøje anlægsudgifter. Dvs. At har man rent faktisk eksisterende bane i et tyndt befolket område, så skal man lige tænke lidt længere frem og med et lidt bredere perspektiv, end hvorvidt det var billigere med en bus næste år.
Man kan markant øge værdien af en jernbane, hvis man indtænker den i byplaner mv. Efter min opfattelse bør staten primært støtte banen i områder, hvor der bakkes op lokalt. Dem der er ligeglade kan så miste den.