Kort fråga om Fremtidens tog (Jernbanen i dag)

af Tomas U Larsson ⌂ @, Stockholm, søndag 10. februar, 2019, 12:58 (70 dage siden) @ RasmusD

Hej

Tack för svaret.

En följdfråga; under början av 1980-talet planerade DSB för en ny generation lokdragna tåg (IC5). Färjorna över Stora Bält var ju dimensionerande vad gällde tåglängden och isärkopplingen. Loktågskonceptet övergavs dock under mitten av 1980-talet, till förmån för IC3 (och sedan IR4). Senare följde IC4 (jag känner till problematiken med just detta tåg). Men varför tillbaka till loktåg?

med vänliga hälsningar

/Tomas Larsson


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB E987
Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik
I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.
 Læs artiklen 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen