Kort fråga om Fremtidens tog (Jernbanen i dag)

af andersj, Nordjylland, søndag 10. februar, 2019, 13:08 (8 dage siden) @ Tomas U Larsson

Hej

Tack för svaret.

En följdfråga; under början av 1980-talet planerade DSB för en ny generation lokdragna tåg (IC5). Färjorna över Stora Bält var ju dimensionerande vad gällde tåglängden och isärkopplingen. Loktågskonceptet övergavs dock under mitten av 1980-talet, till förmån för IC3 (och sedan IR4). Senare följde IC4 (jag känner till problematiken med just detta tåg). Men varför tillbaka till loktåg?

med vänliga hälsningar

/Tomas Larsson

DSB ejer 113 dobbeltdækkervogne der skal have nye lokomotiver. Desuden har det vist sig at være markant billigere at anskaffe lokomotivtrukne tog, især til kørsel på to strømsystemer, fremfor togsæt. Det gælder også de nye Øresundstog hvor lokomotivtrukne dobbeltdækkertog er billigere end dobbeltdækkertogsæt. Skåne vil gerne købe de lokomotivtrukne mens Skånetrafikken gerne vil købe togsættene.

Grunden til at man alligevel bestiller togsæt til den nationale trafik er at passagermængden er variabel forskellige steder i landet. Mellem København og Odense er der måske behov for 3 togsæt mellem Odense og Aarhus 2 og Aalborg og Aarhus 1. Eller omvendt 2 togsæt mellem Aarhus og Odense i myldretiden men så kun 1 togsæt Odense-København fordi myldertiden er slut. Mellem København og Hamburg forventer man en konstant passagermængde på hele ruten hvor der dermed ikke er behov for at op- eller nedformerer. Alternativt vil man skulle ændre i frekvensen så man kørte et langt tog Aarhus-Aalborg en gang i timen fremfor 2 korte tog 2 gange i timen.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen