Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

GDS Nr. 11

af UTJ, 24/8 2010, 16:37 (4988 dage siden) @ Morten Beck

Hej

Det er blevet besluttet at holde maskinen i dens GDS tid, der bliver ikke noget med at gemme trykluftpumpen væk. Det kan ikke lade sig gøre uden at det går ud over vandbeholdningen, det var tænkt at pumpen skulle ind i venstre vandkasse, men det ville koste ca. 300-350 l vand. Samt at det ville være uhyre besværligt at servicere den.

Pumpen kommer til at stå hvor GDS placerede den i 1940, så er der ikke nogle problemer. Om maskinen så er køn at kigge på, det er en anden sag.

Hjulene bliver røde, så vidt jeg ved, har den aldrig haft andet, så det vil vi ikke ændre på.

Kulkassen er blevet gjort større, men det kan ikke ses ude fra. Det er det indvendige som er blevet bedre udnyttet da vi var nød til at lave en hel ny.

Jeg har fået oplyst at maskinen bruger ca. 11-13 kg kul pr. tog km. Det er vel at mærke med de specifikationer som Hornbæk banen fik den bygget med. Altså med 180 Tons på krogen, så meget vil den aldrig komme til at trække hos os.

mvh Morten

Nr 11 har aldrig haft røde hjul på GDS, for der var de sorte - det var Frederiksværkbanen der havde smækre brunrøde hjul til det sidste. Med røde hjul kommer det til at ligne endnu et Märklin-lokomotiv, a la HV 3 eller ØSJS 7 som heller ikke havde røde hjul på ØSJS (suk!)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Assens Sukkerfabrik
Assens Sukkerfabrik

De danske Sukkerfabrikker opførte i 1883-84 Assens Sukkerfabrik, der i over 100 år var en stor og vigtig arbejdsplads i Assens. Læs i denne artikel om fabrikkens historie med fokus på roebanesystemet og de lokomotiver, der befarede det.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak