Ny jernbane i østjylland (Generelt)

af mpp, mandag 11. februar, 2019, 16:47 (248 dage siden) @ Frank Poulsen

Det er værd at huske på at det der forsinker signalsystemet er indbygningen af nye signaler i togene. Der er et IC3-tog der har stået på et værksted i Langå i halvandet år for at få indbygget nye signaler og man regner lige nu kun med at have 6 IC3-tog med nye signaler i slutningen af året. En del af DSBs flåde vil ikke blive ombygget men udrangeret i stedet og det giver nogle begrænsninger. Det ville på mange måder være lettere bare at bruge de nye signaler men så ville man bare ikke have nogle tog der kunne køre på banen (udover måske nogle Lint fra NJ eller lignende).

Så længe man kan få installeret nyt udstyr i dobbeltdækkervognene vil man kunne få skiftet den nye bane over på det nye system. De nye lokomotiver kommer med nye signaler fra starten, så det vil også hjælpe gevaldigt på det.

Det er i alle tilfælde værd at bemærke, at kontrakten til at installere nye signaler i DSBs tog er indgået af BaneDanmark og det først er nu, at man får DSB vedligehold ind over. Det ville nok have givet noget mere mening at det var DSB selv (og dermed dem der arbejder med togene til hverdag) der installerede systemet, uanset hvem der så ender med at betale.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen