SSB Sjællandske statbaner (Generelt)

af Rail, mandag 18. februar, 2019, 20:55 (31 dage siden) @ andersj

Jyllandsposten har i dag en artikel (desværre bag betalingsmur), der fortæller at DSB for hver 100 passagerer kun betjener 7 SYV i Jylland og på Fyn.


Jeg kan bringe et uddrag fra artiklen:

»Hovedstaden vejer tungt, når det handler om antallet af rejser. Men her er rejserne ofte korte og billige. Når man ser på DSB's indtægter, er billedet et lidt andet. Så kommer godt 60 pct. af indtægterne fra Sjælland, mens knap 40 pct. kommer fra landsdelstrafikken og fra den lokale og regionale trafik i Jylland og på Fyn,« forklarer Aske Wieth-Knudsen.

Han peger samtidig på, at trafikken mellem øst og vest over Storebælt udgør ca. 5 pct. af alle DSB's rejser - men står for ca. 27 pct. af selskabets indtægter.

»Fordi der er tale om en helt anden type rejser end i hovedstaden. Det handler om IC-tog og lyntog med en relativt høj komfort og god plads - mens det i hovedstaden især handler om rejser med S-tog med høj intensitet, men til gengæld korte rejser,« forklarer Aske Wieth-Knudsen.

Ja man bør opgøre den slags i personkilometer, det giver et mere retvisende billedet. Der er jo trods alt forskel på om man kører Vojens - Aarhus eller Valby - Nørreport


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB
I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.


 Læs artiklen 
Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing
I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.


 Læs artiklen 

Danske privatbaner

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen