persontog aarhus havnespor? KomBarDo på skinner (Generelt)

af Jakob S. Engbæk, onsdag 20. februar, 2019, 17:59 (34 dage siden) @ Niels

Hej

Molslinjen har 8 dobbeltture mellem 6.00 og 20.00 på hverdage mellem Aarhus og Odden. Det vil sige ca. én ankomst og én afgang i timen.
Havnesporet ligger ikke således at det generer trafikken i Aarhus by. Der er to bevogtede overskæringer begge på havneterrænet (Jægergårdsgade og Sydhavnsgade).
Havnesporet ender på den hermetisk lukkede og terrorsikrede havneterminal.
Der afgår KomBarDo-busser til og fra Aarhus rutebilstation, som korresponderer med de enkelte afgange.

Jeg kan ikke rigtig se, hvordan disse forhold skulle berettige en togforbindelse mellem Aarhus H og den kommende færgeterminal - selv om det selvfølgelig altid kunne være sjovt med nye skinnebårne forbindelser;-)

For det første er det begrænset, hvor mange gående passagerer, som Molslinjen har på nuværende tidspunkt, hvor færgerne lægger til stort set midt i byen, og dels skal der anlægges nyt spor fra Tongavej ud ad Østhavnsvej til terminalen med nye perronfaciliteter, dels kører der flere af Midttrafiks busser helt ud til enden af Østhavnsvej, hvor terminalen skal ligge, og endelig vil der i forvejen være busforbindelse med KomBarDo-busserne fra Aarhus Rutebilstation - såååå det er der nok ikke rigtig nogen, der vil finansiere lige her og nu ;-)

Venlig hilsner

Niels H.

Tak for det lange svar.

Jeg har hørt der er trængsel kø og “færgetræk” i Aarhus. Ideen skulle være at undgå vej
trafikken og kører uden om på skinner.

Det skulle naturligvis være Molslinjens tog. Et alternativ til kombardo-busserne, og man kunen spare at sejle frem og tilbage med busser.

Det er rigtigt at sporet er på den forkerte side af hegnet. Men det ligger trods alt tæt på færge terminalen, mon ikke man kunne finde en løsning, om det så skulle være mere hegn og låger.
Et luftfoto med færgeterminalen indtegnet ses her:
https://stiften.dk/aarhus/Ny-faergeterminal-paa-Aarhus-Havn-Skal-lede-faergetrafikken-u...

Det var nok mest en strøtanke, jeg troede det kunne afprøves uden de helt store investeringer.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen