Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aarhus Østhavn jernbane - og fjernrejser tog/bus/bi generelt (Generelt)

af Jonas1983, 20/2 2019, 19:09 (1891 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

Ok, nu tror jeg, jeg forstår. Det vil blive lidt en løsning ligesom i gamle dage med havnestation og København-Kalundborg-Aarhus forbindelsen?

Men nu er der ikke jo ligefrem særlig gode kollektive transportmuligheder til Odden Færgehavn, da det er en bilfærgeforbindelse, med streg under bil! Så når Mols Linien alligevel kører folk med bus til Odden, så kan de vel lige så godt tage bussen med færgen over og ud igen i Århus. Hvis folk skulle til at skifte til og fra færgen og slæbe bagage op og ned ad en landgangsbro, så tror jeg nok den Kombardo "expres" ville dø ret hurtigt ud...

I det hele taget er forbindelserne fra København til og fra Jylland ændret for altid med Storebæltsbroen, men selv tyve år efter er det åbenbart stadig ikke gået op for alle. Mols Linien har været tæt på lukning flere gange, fordi selv bilister foretrækker 'omvejen' ad Fyn.

Fjernbussernes succes begyndte dog først rigtigt med indførslen af "Tempo 100" for vel en ca. 5 år siden (husker ikke præcis årstallet), hvor køretiden København - Jylland blev reduceret med yderligere en halv times tid. Og samtidig med sporarbejder en masse, bla. over Vestfyn, blev det dermed lige så hurtigt - eller hurtigere - at komme fra København til større byer i Jylland - og markant billigere! Så simpelt er det.

De fleste fjernrejsende vægter direkte forbindelser højere end frekvens. Det er jo hele baggrunden bag udviklingen af IC3-systemet og kobling i drift i Vejle/Fredericia. Derfor er den sikre måde at flytte fritidsrejsende passagerer over i bilen/bussen at erstatte direkte forbindelser med selv gode indirekte forbindelser med kort ventetid ved skift. Fordi det er stressende at skulle slæbe bagage ind/ud og fordi folk er bange for at miste næste forbindelse og hvad ved jeg. Om begrundelserne altid er rationelle eller ej, er jo sådan set ligegyldigt, når folk handler ud fra dem.

Jeg kommer fra Thy, og der har det altid været et utroligt stort politisk ønske at have en direkte forbindelse Thisted - København H, selv om det jo er noget af en luksus, og man næsten altid kan opnå glimrende forbindelse og samme rejsetid ved at skifte i Struer (og endda Fredericia). Og misforstå mig ikke; jeg er meget glad for, at der stadig kører IC3 tog til og fra Thisted. Den luksus er der mange større jyske byer der ikke (mere) har...

Men bilens og bussens meget store fordel frem for toget er altså fleksibilitet og mobilitet. Fra A til B, uanset hvor A og B er, og uanset hvornår. Det er vel ikke så mærkeligt, at det er svært at konkurrere med?

Nu kom jeg lidt ud af en tangent (et sidespor?), men fremtiden for (nye) jernbaner er nok bundet til steder med stort passager- eller godsgrundlag, fx mellem større populationscentre. Og det var den jo allerede i jernbanens barndom. Baner blev anlagt, fragtede mennesker og gods - og blev nedlagt igen. Jernbane er lækkert, men dyrt - og ufleksibelt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak