Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

persontog aarhus havnespor? KomBarDo på skinner (Generelt)

af ThomasTT, 21/2 2019, 13:02 (1890 dage siden) @ P.Jensen

Tog til Molslinien når der ikke er forbindelse videre på den anden side?
Tror tog vil tage længere tid end med bus selvom man lagde et spor de ca. 25 km fra Højby ud til Odden Færgehavn.

Glem Molslinien - det er en bilfærge og med meget få gående passagerer for de er kun til besvær! Rederiet gør ikke noget for at få flere idet en enkeltbillet for en gående passager koster fra kr. 149 (og i dag op til 359 kr. - blue class kr.499).

Nej. Det drejer sig om direkte troværdige forbindelser. Ingen ønsker at skifte eller slæbe bagage fra tog til tog og slet ikke fra tog op på en færge og ned igen..... Se at få rettet skinner ud i Østjylland (+el) og på Vestfyn og få gang i den nye forbindelse over Køge! Og med tog hvor man ikke skal op i toget men ind i toget!

I øjeblikket i værftsperioden sejler kun 2 færger i alt 8 afgange med teoretisk plads til 2.500 biler fra hver side. Om ikke så lang tid sejler 3 færger i alt 11 afgange med teoretisk plads til 4.500 biler...

Og de har i dette århundrede ikke været ved at lukke som der står i et andet indlæg. De investerer meget - i 2018-2019 - 990 mill. kr. i nye færger.

Sjovt nok har de et punkt i deres regnskab der hedder havne- og terminaludgifter - lidt over 50 mill. kr. Infrastrukturafgift????

Pointen med spørgsmålet var også relateret til, hvordan togene skulle køre i Østjylland. Det kan gøres på mange måder og togfondens del 2 må formodes at være i spil pga sandsynlige kattegat-beslutninger. At bruge havnesporet ifm en tunnel virker ikke umiddelbart som det mest sandsynlige, men det kunne være interesant, hvis der var en absolut fældende grund til, at det ikke kan lade sig gøre, fx kurvens skarphed ift de relevante togtyper. Derfor spørgsmålet.

Færgedrift ift jernbanen har ingen gang på jord, medmindre man kan opfinde et system, hvor toget kører direkte ombord på færgen, og passagererne bliver på deres pladser og efter ankomst kører toget videre fra ny bane på fx Røsnæs mod Kbh. Herved kunne man godt komme under to timer for få milliarder nyt spor, men det vil formentlig være omstændeligt og klodset og kun marginalt hurtigere.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak