Flydende Kattegatbro for tog... (Generelt)

af Mads, torsdag 21. februar, 2019, 20:56 (25 dage siden) @ kme

Det er generelt en dum ide at slæbe jernbanemateriel ombord på færger. Dyrt, langsomt og besværligt.

Lav i stedet en lyntogsforbindelse København-Kalundborg og sejl med en hurtigfærge kun for gående passagerer mellem Kalundborg-Aarhus. Bagage tjekkes ind/ud i hhv. Kbh og Aarhus, ikke noget slæberi. Kalundborg har allerede skinner helt til havnen. En ren passagerfærge er billig og skal kun kunne tage et fyldt lyntog.

Det vil dog kræve at på DSB og Banedanmark kan nosse sig samme - og samtidigt. Så det sker ikke. Men det gør fregatfærgen heller ikke.

Hvordan skal passagererne få bagagen med på færgen, hvis ikke de skal slæbe det ombord og toget ikke skal med?

Molslinjen tager 1t15m. Der er længere til Kalundborg og så er der sikkert regler for hvor hurtigt færgen må sejle i f.eks. Kalundborg.

Man ender hurtigt med at have brugt en masse penge, på noget der ikke er hurtigere end lyntoget i dag.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Militære jernbane transporter i 1930erne
Militære jernbane transporter i 1930erne
Per Finsted fra Dansk Militærhistorisk Selskab (www.chakoten.dk) har skrevet en artikel om militære jernbanetransporter i 1930erne. Jernbanen.dk har leveret tegninger til artiklen og har som tak fået lov at bringe artiklen her.
 Læs artiklen 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen