Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flydende Kattegatbro for tog... (Generelt)

af Rail, 21/2 2019, 21:26 (1883 dage siden) @ Mads

Det er generelt en dum ide at slæbe jernbanemateriel ombord på færger. Dyrt, langsomt og besværligt.

Lav i stedet en lyntogsforbindelse København-Kalundborg og sejl med en hurtigfærge kun for gående passagerer mellem Kalundborg-Aarhus. Bagage tjekkes ind/ud i hhv. Kbh og Aarhus, ikke noget slæberi. Kalundborg har allerede skinner helt til havnen. En ren passagerfærge er billig og skal kun kunne tage et fyldt lyntog.

Det vil dog kræve at på DSB og Banedanmark kan nosse sig samme - og samtidigt. Så det sker ikke. Men det gør fregatfærgen heller ikke.


Hvordan skal passagererne få bagagen med på færgen, hvis ikke de skal slæbe det ombord og toget ikke skal med?

Molslinjen tager 1t15m. Der er længere til Kalundborg og så er der sikkert regler for hvor hurtigt færgen må sejle i f.eks. Kalundborg.

Man ender hurtigt med at have brugt en masse penge, på noget der ikke er hurtigere end lyntoget i dag.

Nej jeg tvivler også på at det kan gøres hurtigere..

https://politiken.dk/indland/art5401167/K%C3%A6mpe-katamaran-f%C3%A6rge-mellem-Kalundbo...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear

Her er to artikler fra DSB´s blad Vingehjulet om erfaringerne med de - dengang - helt nye rangertraktorer fra Ardelt-Werke i Vesttyskland. Artiklerne er skrevet af afdelingsingeniør i Maskinafdelingen K. Lykke Holm.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak