Flydende Kattegatbro for tog... (Generelt)

af ThomasTT, torsdag 21. februar, 2019, 23:04 (32 dage siden) @ kme

Det er generelt en dum ide at slæbe jernbanemateriel ombord på færger. Dyrt, langsomt og besværligt.

Lav i stedet en lyntogsforbindelse København-Kalundborg og sejl med en hurtigfærge kun for gående passagerer mellem Kalundborg-Aarhus. Bagage tjekkes ind/ud i hhv. Kbh og Aarhus, ikke noget slæberi. Kalundborg har allerede skinner helt til havnen. En ren passagerfærge er billig og skal kun kunne tage et fyldt lyntog.

Det vil dog kræve at på DSB og Banedanmark kan nosse sig samme - og samtidigt. Så det sker ikke. Men det gør fregatfærgen heller ikke.

Det er urealistisk. Selv hvis det var tilladt at sejle hurtigt i området ville en hurtigfærge bruge måske 90 minutter på kalundborg- aarhus. Læg hertil banen på sjælland og selv med meget kort tid til skifte vil det være langsommere end bare at køre den sædvanlige vej. Og så er der slet ikke taget stilling til den store gene ved at skulle skifte og udgifter/miljø ift at sejle næsten 100 km i høj fart. Det vil på alle måder være dyrere, dårligere og langsommere.

Med en absolut maksimal tidsbesparelse på ca en time vil det være helt nødvendigt at, der ikke skal ske nogen omstigning.

Fregatfærgen er også kun en mulighed - for mig at se - i det tilfælde, hvor folketinget vedtager en ren motorvejsbro over kattegat, fordi toget ret nemt kan komme med til samsø fra jylland, mens de 17-18 km fra samsø til sjælland er det store problem og udgift. Det er en meget kort tur. Det er ikke engang væsentligt, at der sejles hurtigt. Det afgørende vil være at få toget hurtigt af og på færgen, og at passagerere intet skal foretage sig. I det tilfælde kan jeg ikke se, hvorfor rejsetiden skulle være mere end 90 minutter Kbh-Aarhus for en investering på 10 milliarder, der samtidig vil øge kapaciteten på banen generelt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen