Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ringsted–Odense, en af Europas mest brugte strækninger (Generelt)

af Rail, 21/2 2019, 23:08 (1889 dage siden) @ SFJ

Man kan vel se sådan på det, at der skal langt færre tog til at nå kapacitetsgrænsen, hvis alle tog kører med samme hastighed/standingsmønster.

Omvendt - der kan kører langt flere tog hvis der er stor homogenitet

Hvis man kigger på s-banen så kører der op til 30 tog pr. retning pr. time mellem København H og Østerport hvor alle tog har samme standsningsmønster. Mellem Hellerup og Holte kører der kun 12 tog pr. retning pr. time med cirka samme kapacitetsforbrug fordi der her køres med langsomme og hurtige tog.

(Der kan godt indsættes flere tog på mellem Hellerup og Holte men så skal de overhales i Lyngby eller de nuværende hurtigtog skal gøres langsommere)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982. Pris 340 kr.

Læs mere
Vandbygningsvæsenet
Vandbygningsvæsenet

Kystsikring langs især den jyske vestkyst blev i mange år udført af Vandbygningsvæsenet. Her er hele historien om selskabet med fokus på de mange smalsporsbaner og de mange lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak